Faust I & II de Johann Wolfgang von Goethe
O drama a "cunoasterii" sau a "necunoasterii"?
Fiind si azi de o actualitate zguduitoare, marea tragedie "Faust" este considerata, in traditie, ca fiind o drama a "cunoasterii", Dr. Faustus fiind reprezentantul omului de la renastere incoace, deci inclusiv al omului modern, cu setea lui, etern nesaturata, de cunoastere.
Setea de cunoastere conectata insa la o lipsa de masura si o absenta a scrupulelor, poate duce chiar in prapastie, devenind chiar o tragedie.
Astfel a fost important sa prezentam aceasta drama ca una a “cautarii" si ,partial, a “cautarii gresite" si nicidecum ca un “model de cunoastere”, ea fiind, la o analiza profunda, de fapt o tragedie a “necunoasterii" spirituale.
In aceasta postura il vedem si pe omul modern. Astfel, datorita acestei “necunoasteri spirituale” se deschid toate prapastiile raului.
Atat aceasta piesa, cat si prin felul in care a fost pusa in scena spectacolul devine o calauza spre un drum al cunoasteri spirituale integrale, care, prin aceasta integralitate, devine un drum cu adevarat cristic.
Faust este astfel un spectacol al tragediei, dar si al comediei cosmice şi al circului etern uman.
Ce trebuie de stiut despre acest spectacol:
- Aceasta piesa nu a mai fost pusa în scena la teatrele din Bucuresti din 1952;
- Este cea mai renumita opera pe tema „cunoasterii integrale” din toata literatura teatrala universala;
- Omul modern se recunoaste în Faust prin setea lui de cunoastere pe toate planurile;
- Omul modern este confruntat cu întrebari fara raspunsuri sau cu raspunsuri unilaterale, fragmentate si fara posibilitatea de a le integra într-un sistem cu unitate vie interioara. Omul modern este generator de întrebari si cautari noi, acestea fiind menite sa reveleze imaginatiuni ale adevarului complex si ferm, mai ales despre creatie, lumi si existenta, despre Zei si demoni, despre om si evolutia menirii lui;
- Omul modern se afla înainte de toate într-o criza a cunoasterii care este totodata si o criza morala;
- Omul modern este stigmatizat de imposibilitatea lui de pâna astazi de a gasi un raport autentic vis-a-vis de destin si libertate;
- Omul modern este expus Raului fara sa mai aiba protectie din partea normelor prestabilite, din partea credintei, al propriei naivitati si puritati de altadata;
- Omul modern a pierdut ultima amintire a paradisului launtric si nu si-a cucerit înca o identitate cosmica autonoma;
- Problematica coruptiei firii omului si coruptiei societatiilor întregi este astazi o tema care cauta explicatii si leacuri noi.
Piesa Faust este o comoară a culturii care ne aprorie de toate aceste domenii şi ne sugerează în mod subtil soluții pentru o viață înțeleaptă și frumoasă prin cunoașterea spirituală.
Distributia:
Faust (batrân) Dan Bălășoiu
Faust (tânar) Luca Cezar Petreșteanu /Adrian Gheorghe
Mefisto (Ahriman) Bogdan Ilie
Mefisto (Lucifer) / Spiritul rău Alina Dumitrelea
Margareta / Euphorion Arina Vrabie
Valentin / Chiron / Împăratul Marius Blaj
Paris Emanuel Ionuț Bojescu
Marta / Cancelarul / Manto / Sfinxul Sidonia Ganea
Vrăjitoarea / Astrologul / Sfinxul / Baucis Doina Șandru
Lynkeu/ Povestitorul Marian Simion / Dragoș Stan
Elena din Troia Alina Dumitrelea/Arina Vrabie
Vrăjitoare / Doamnă de curte / Troiană Mioara Dima /Andra Dumitru/ Cristina Ioana Văduva
Baucis Mioara Dima
Euphorion Arina Vrabie / Cristina Ioana Văduva
Domn de curte, ucenic al lui Mefisto/ Philemon / Phorkyas Radu Florescu
Costume - Daniela Diaconescu / Oswald Gayer
Violoncel - Violeta Tuță
Pian - Loreta Porumbescu
Regia- Oswald Gayer